Byg en rundkørsel

Forløbsbeskrivelse: Byg en rundkørsel

Niveau: EUD struktør, hovedforløb
Varighed/Opbygning: Undervisningen der omhandler iværksætteriperspektivet varer 2 dage af 7 lektioner pr dag

 

Formål

Eleverne skal i fællesskab bygge en rundkørsel. De inddeles i fire grupper, hvor hver gruppe har ansvaret for at bygge en fjerdedel. Indledende skal de arbejde med deres personlige kompetencer, visionboost og pitch. Grupperne udarbejder arbejdstegninger i Autocad, og bygger efterfølgende rundkørslen. Eleverne arbejder gennem forløbet med at styrke deres selvstændighed som gruppe, og fokuserer på at styrke deres samarbejdsevner. Iværksætteriperspektivet i forløbet er særligt i forbindelse med elevernes personlige kompetencer - Hvad er deres egne styrker, og hvad skal de arbejde mere med/få hjælp til udefra, hvis de starter egen virksomhed?

 
 

Tidsplan 

 

Lektionsplan:

 

Aktivitet 1 (3x45 min):

Introduktion:

Start dagen ud med at lave en ’brainbreak’ aktivitet, ved at lade eleverne gå sammen to og to. De skal nu fortælle hinanden deres morgen bagfra. De har 1-2 minutter hver.


Personlige kompetencer:

Start med at gennemgå vedlagte ”Personlige kompetencer PowerPoint”

Du kan herefter fortælle eleverne om din egen profil privat og professionelt – det kan gøre eleverne mere modtagelige for selv at prøve

Tag en snak in plenum med eleverne, hvor personlige kompetencer kobles til iværksætteri - Hvad er deres egne styrker, og hvad skal de arbejde mere med/få hjælp til udefra, hvis de starter egen virksomhed?

 

Aktivitet 2 (2x45 min):

Fortsættelse af personlige kompetencer:

Udlever vedlagte ”Personlige kompetencer hjul” til eleverne

Eleverne arbejder med hjulet og deres egen profil

Få elevernes profil-hjul, og lad dem holde en pause. I denne pause danner du grupper, og prøver så vidt muligt at repræsentere alle farver i hver gruppe.

Gennemgå elevernes profiler in plenum. I starten kan i gå i dybden, og jo flere der har været igennem, jo hurtigere kommer i igennem profilerne.

Afslutningsvis får eleverne at vide hvilken gruppe de er i

 

 

Aktivitet 3 (2x45 min):

Visionboost og pitch:

Udlever vedlagte ”Opgave” – læs opgaven igennem med eleverne, og få afklaret eventuelle spørgsmål. Det er vigtigt at fokusere på, at eleverne med opgaven skal samarbejde og arbejde selvstændigt.

Udlever A3 papir og forskellige tuscher, så eleverne i grupperne ud fra opgavebeskrivelsen kan lave et visionboost (få en introduktion til Visionboost i den vedlagte fil ”Visionboost”) – formålet er at de skal beskrive hvad de ved inden opstart, og hvordan de kommer i mål med deres respektive del af rundkørslen

Eleverne pitcher deres visionboost for underviseren

Bed eleverne om at uddelegere opgaverne i grupperne – hvem gør hvad og hvorfor – hvem skal eks. tegne i autocad, klargøre materialer, lave afsætning. Der skal vælges en formand i gruppen.

Formanden i gruppen mødes med de andre gruppeformænd, for at opstille nogle fælles retningslinjer for rundkørslens opbygning.

 

Aktivitet 4 (4-6x45 min):

Arbejde i Autocad mm.:

Fortsættelse af, at nogle gruppemedlemmer tegner i Autocad, andre forbereder værktøj og materialer og laver materialeliste

Gruppeformænd mødes ved rundkørslen, og afsætter højder

 

Aktivitet 5 (45 min):

Når tegningen i Autocad er færdig, skal den godkendes af underviser. Godkendes tegningen kan den printes, og det praktiske arbejde igangsættes. Godkendes tegningen ikke, må gruppen revurdere den og arbejde videre, indtil den godkendes.

 

Aktivitet 6 (4 hele dage/efter behov):

Grupperne arbejder med at lave rundkørslen.

 

Filerne "Personlige kompetencer hjul" samt "Opgave" findes i menuen til højre.