Iværksætter i dit eget liv
Forløbsbeskrivelse: Iværksætter i dit eget liv
Navn på underviser: Helle Lützen & Klaus Lindegaard
Mail: klin@zbc.dk
Skole: ZBC
Niveau: EUD - Business
Elevantal: 4
Dato for modtagelse: Dec. 2020
Varighed: 60 timer
Formål
Formålet med valgfaget Iværksætter i dit eget liv er, at eleverne skal styrke deres ansvar for egen læring, uddannelse og jobplaner igennem arbejde med iværksætteri, forretningsplaner og personlige kompetencer.
Eleverne opnår kompetencer og værktøjer til at agere som iværksætter i egen virksomhed, på job i virksomheder og i gennemførelsen af deres egen uddannelse.
Der sættes fokus på et bredt kompetenceområde, da eleverne lærer om:
- Viden om iværksætteri og innovation i teori og praksis
- Anvendelse af personprofil i individuel lærings- og karriereplanlægning og teamsamarbejde
- Vurdering og udvikling af iværksætterprojekter i samarbejde
- Udvikling af eget iværksætterprojekt
- Præsentation og kommunikation af arbejdsprocesser og resultater
Der arbejdes varierende, ligesom lokale iværksættere naturligt inddrages i forløbet. Både for at skabe en større forståelse og indsigt for at være iværksætter, men også for at skabe en tættere forbindelse til verden udenfor og de udfordringer der er.
Valgfaget spiller naturligt sammen med fagene Virksomhedsøkonomi, Afsætning, Markedskommunikation, Organisation, Psykologi samt Erhvervsinformatik.
Forløbet evalueres løbende med forskelligt fokus, ligesom eleverne får feedback og feedforward på deres mini-projekter og løbende opgaver.
Forløbet afsluttes med et individuelt projektforløb med en præsentation, og skolen udsteder til slut et kursusbevis.
Herunder kommer selve forløbet og nederst findes yderligere inspiration. Hele forløbet og dets indhold kan også hentes i menuen til højre.
Intro og teambuilding - 6 timer
Entreprenørskab og intraprenørskab, https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=163
Innovation og samfund
Social innovation
Opgaver med fokus på teambuilding
Udfyldelse af startskema for projekt, https://uiiv.dk/wp-content/uploads/2020/03/5.-Skabelon-Socialfonden-2014-2020-Startskema_uiiv-v2-Corona.pdf
Tekst og cases
4 personprofiler: https://www.startupsvar.dk/4-typer-ivaerksaettere
Løvens hule case eksempler
Betydningen af rollemodeller
Klik på linket herunder for at komme til afsnittet med Løvens Hule
https://www.dr.dk/drtv/se/loevens-hule_-ivaerksaetterne-charmerer-loeverne_148550
PeopleTools profil og feedback - 3 timer
Udarbejdelse af personprofil og feedback
Refleksion over personlig udvikling i forhold til at være iværksætter i eget liv
Om personprofilen
"Personprofilen er et profilværktøj, der bygger på en opfattelse af, at personligheden er dynamisk og udvikles hele livet igennem. Menneskesynet bag Personprofilen er, at alle mennesker har værdifulde ressourcer og potentialer. Alle mennesker har en unik personlighed, der rummer styrker og svagheder afhængig af situationen.
Personprofilen giver et nuanceret og præcist billede af en persons personlighedstræk, motivationsfaktorer, drivkræfter, behov og adfærd. Gennem en række faktorer og deres indbyrdes sammenhænge belyser profilen forskellige sider af personligheden og danner grundlag for en dialog, hvor vi drøfter og afklarer personens styrker og svagheder i forhold til en konkret situation.
Profilen kan kvalificere beslutninger i forbindelse med rekruttering, kompetenceudvikling og konkrete udfordringer eller opstillede succeskriterier."
https://www.peopletools.dk/profilvaerktoejer/personprofilen/
Iværksætter i eget liv - 3 timer
Ansvar for egen læring: Læringsstile
Studieteknik
Strategier og motivation
Karriereplanlægning
Miniprojekt - 21 timer
Afprøvning af teamroller i grupper med projektcase med lokale iværksættere
Biosfære Møn i Vordingborg: https://www.vordingborg.dk/biosf%C3%A6re/mon-biosfaere/
Produkt: Projektrapport (10 sider) samt film (3 min.).
Forløb (med gruppevejledning):
Introduktion til Biosfære Møn
Idégenerering på udvalgte projekter
Værdiskabelse
Iværksætterbesøg og samarbejde om forretningsudvikling af udvalgte projekt
Refleksion omkring rollemodeller og iværksættertyper
Formidling af resultatet
Refleksion omkring teamroller og personprofil
Word: Miniprojekt i iværksætteri - elevopgave
Præsentationer og teknik - 3 timer
Præsentationsværktøjer
Pitch
Præsentation af miniprojekt
Feedback fra samarbejdspartnere
Individuelle projekter - 15 timer
BMC på idégenerering indenfor tema: Verdensmål
Produkt: Synopsis med Business Model Canvas for egen forretningsidé ud fra Verdensmålene.
Forløb (med individuel vejledning):
Introduktion til FN´s 17 verdensmål
Idégenerering på udvalgte mål
Værdiskabelse
Undersøgelse af forretningsmodellens elementer
Formidling af resultatet
Business Model Canvas template
Individuelt projekt: Word: Individuelt projekt i iværksætteri
Evaluering - 3 timer
Præsentation af individuelt projekt
Mundtligt feedback
Personlig refleksion: Iværksætter i eget liv?
Kursusbevis
Udfyldelse af slutskema for projekt, https://uiiv.dk/wp-content/uploads/2020/03/5.-Skabelon-Socialfonden-2014-2020-Slutskema_uiiv-v2-corona.pdf
Til underviseren: Kilder til tekster og opgaver
Forløbet giver en progressiv struktur for valgfaget ( jvf. Taksonomi for undervisning i entreprenørskab):
Kilder til øvelser, opgaver og tekster, der udvælges efter holdstørrelse og elevtyper:
https://master.praxis.dk/course/view.php?id=129 (Kræver betalt adgang)
https://master.praxis.dk/course/view.php?id=4867
https://master.praxis.dk/course/view.php?id=289
https://cp.ffe-ye.dk/media/785757/taksonomi-2-udg.pdf
https://inno.systime.dk/ (Kræver betalt adgang)
https://ivaerksaettermaskinen.systime.dk/ (Kræver betalt adgang)
Kort fortalt om valgfaget i iværksætteri
Målgruppe: GF2 Business: kontor, handel, detail, event
Formål
Valgfaget udruster deltagerne med personlig afklaring, kompetencer og værktøjer til at agere som iværksætter i egen virksomhed, på job i virksomheder og i gennemførelsen af deres egen uddannelse.
Omfang
20 uger, 60 timer i alt
Kompetencer:
- Viden om iværksætteri og innovation i teori og praksis
- Anvendelse af personprofil i individuel lærings- og karriereplanlægning og teamsamarbejde
- Vurdering og udvikling af iværksætterprojekter i samarbejde
- Udvikling af eget iværksætterprojekt
- Præsentation og kommunikation af arbejdsprocesser og resultater
- Arbejdsformer
- Valgfaget anvender varierende arbejdsformer.
- Der arbejdes i grupper og individuelt.
- Der arbejdes med tekster og filmmateriale samt i samarbejde med lokale iværksættere.
- Der arbejdes med skriftlig og mundtlige præsentationer af øvelser, opgaver og projekter.
- Der arbejdes med Moodle og Teams.
- Samspil med andre fag
- Valgfaget spiller naturligt sammen med Virksomhedsøkonomi, Afsætning, Markedskommunikation, Organisation, Psykologi samt Erhvervsinformatik.
- Evaluering
Valgfaget evalueres løbende igennem forløbet. Elevernes kompetencer evalueres fælles med interessenter og samarbejdspartnere omkring miniprojekt samt individuelt afsluttende projekt. Der bedømmes af undervisere som bestået/ikke-bestået i forlængelse af mundtlig præsentation og dialog (30 minutter).
Skolen udsteder kursusbevis.